Ja, wij zijn blij dat een aantal gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen is aangepakt. En het zal een hele verbetering geven voor doorstroming van het verkeer als de rotonde bij Gieten eveneens ongelijkvloers wordt. Maar dan moet het ook klaar zijn, vinden we. Verdere verbreding goed voor de veiligheid? Een onzinargument. De vlakbij gelegen N33 heeft na verdubbeling geen enkele vermindering van ongevallen laten zien. Trouwens, als dit waar zou zijn zou Nederland met al zijn asfalt 1 groot paradijs qua veiligheid zijn. En een betere doorstroming? Kul, lekker harder doorrijden zal men bedoelen; dit gepaard gaand met gevaarlijke inhaalacties op de verdubbelde wegstukken.

En GroenLinks zou geen GroenLinks zijn als we ook niet om milieu- redenen tegen partiële verdubbeling zouden zijn. Bij de ongetwijfeld hogere gemiddelde snelheid krijgen we immers te maken met onder meer een hogere stikstofuitstoot. En dat alles zeer dicht bij gevoelige natuurgebieden als bijvoorbeeld het Natura 2000 gebied Drouwe- nerzand. Bovendien zou al die hogere uitstoot wel eens remmend kunnen werken op onze voorgenomen inhaalslag op het gebied van woningbouw! Dat willen we toch ook niet? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onacceptabele toename van geluidsoverlast bij verbreding!

Tot slot: is er een noodzaak om verder met de N34 aan de gang te gaan? Wat ons betreft niet. Grotere veiligheid? Zeker: maak over de hele route een inhaalverbod en een snelheidsbeperking tot 80 km per uur. En vraagt de meerderheid van de weggebruikers eigenlijk wel om aanpassing? Wij merken dat niet, zeker niet nu er sinds corona door velen hybride gewerkt wordt. En als je dan naar goede, veilige en snelle verbindingen tussen noord en zuid vice versa wilt komen, kijk dan vooral ook naar het totale vervoersplaatje. Houd bijvoorbeeld rekening met een nieuwe treinverbinding, de Nedersaksenlijn, voor goederenvervoer.