In het nog niet zo lang geleden vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan heeft de Melkweg in Klijndijk de status GOW (gebiedsontsluitingsweg) gekregen. Wat betekent dat? Een gebieds-ontsluitingsweg is bedoeld om landelijk gebied te ontsluiten. So far so good, dat is precies wat de Melkweg doet. De toegestane snelheid op dat soort ontsluitingswegen is binnen de bebouwde kom 50 of 70 km per uur. Maar dan moeten er geen uitritten van erven op uitkomen. En dat is precies wat binnen de bebouwde kom bij de Melkweg gebeurt. En daar valt simpelweg niets aan te doen: afbreken van de huizen met hun uitritten of levenslang binnenblijven voor de inwoners soms?
Tegen de achtergrond van deze situatie was, is en blijft GroenLinks voorstander van een maximum snelheid van 30 km per uur op de Melkweg binnen de gehele bebouwde kom. En dan hebben we nog de oversteek bij de Visserstraat en de rotonde.
In de afgelopen raad van 16 februari ging het weer over de Melkweg. Over de veiligheid. Over de maximum snelheid. En over de kruising en oversteekplaats bij de Visserstraat en niet te vergeten de situatie nabij de rotonde. Evenals Leefbaar, CU en D66 vroeg GroenLinks wethouder Houwing van verkeer in overleg te gaan met omwonenden en de verkeerscommissie. Om samen eens te kijken of niet al te dure simpele aanpassingen soelaas zouden kunnen bieden. Maar de wethouder wilde niet zonder motie in beweging komen. Een motie met een budget erbij voor haar speelruimte. OK, als het zo moet! Die gezamenlijke motie komt er. Het raadswerk in onze gemeente wordt door dit type opstelling van het college steeds formalistischer en bureaucratischer. Wij van GroenLinks zijn meer van de praktische oplossingen.