Even over dierenartskosten, want ook dieren brengen hun kosten met zich mee. En dan heb ik het niet over de kosten van voer en ook niet over de kosten als hond Bello of poes Minou onverhoopt ziek wordt! Neen, simpelweg de kosten van de jaarlijkse injecties en het bijbehorende consult. Alleen al die kosten zijn fors.

En dit, terwijl steeds meer mensen door de enorm hoge kosten van energie en boodschappen moeite hebben hun huishoudboekje sluitend te krijgen. Wat dan ook steeds meer zichtbaar begint te worden is dat mensen ook hier zorg mijden door noodgedwongen dan maar 1 keertje een bezoek aan de dierenarts over te slaan. Begrijpelijk, maar slecht voor dierenwelzijn en ook voor de volks-gezondheid. En terwijl bovendien voor heel veel mensen hun dier hun alles is; denk bijvoorbeeld maar eens aan het lichtpuntje dat een hond als maatje betekent voor eenzame mensen; en hoe het uitlaten van Bello vaak tot een praatje met anderen leidt.

Bij die kosten voor dierenartsbezoek wil GroenLinks dus steun geven. Om dat mijden van zorg te vermijden zeg maar. We hebben daarom in de begrotingsvergadering van 3 november jl. samen met het CDA een motie ingediend waarin we het college vragen te bekijken of voor de lagere inkomens gezorgd kan worden voor een tegemoetkoming in die kosten. De verantwoordelijk wethouder reageerde enthousiast en ook de gemeenteraad: onze motie werd unaniem aangenomen! Fantastisch! We houden u op de hoogte, wordt vervolgd!