“ € 1,00 per inwoner ”

Een ramp van welhaast mythische proporties speelt zich af sinds 6 februari af in Turkije en Syrië. Op dit moment al meer dan 35.000 doden. Er is daar behoefte aan geld. Veel geld én snel, om hulp op maat te kunnen bieden.

En dus stellen wij alle partijen in de raad van Borger-Odoorn voor om te besluiten tot een donatie. Bewust álle partijen, juist om het niet politiek te maken. Het gaat immers om medeleven en hulp.

Concreet is het voorstel om als gemeente € 1,00 per inwoner richting de getroffen landen te doen gaan. We hebben het dan in totaal over een bedrag van grofweg € 25.000. Dat moet voor een rijke gemeente als Borger-Odoorn geen probleem zijn. We geven immers wél met gemak € 150.000 aan een voetbalclub voor wat tijdelijke containers als kleedruimte.

Nee, ho even!, zeggen PvdA, VVD, Leefbaar, CDA en ChristenUnie, (toevallig?) ook dezelfde partijen die het college vormen. Eerst weten of de andere Drentse gemeenten ook wat doen. En tot zolang doen we even niets. Terwijl er juist NU snel veel geld nodig is!

U weet dus voortaan hoe het moet, lieve inwoners! Bij een collecte eerst hand op de knip, eerst rustig kijken of ze in de buurt ook wat geven. Naastenliefde wordt hiermee synoniem met doen wat de buren doen!

Ik ging direct na de vergadering 9 feb in Exloo, waar zich dit allemaal in de raadszaal afspeelde, naar huis. Ik voelde me verdrietig en schaamde me bijna lid te zijn van zo’n raad als deze.

Pieter de Groot

kaartje van het rampgebied

Kaart van het rampgebied.

Bron: ednHUB